Vedligeholdelsesreglement:

Lavendelvej 13, Randers NØ

Lejer står for indvendig vedligeholdelse af hus + vedligehold af have

Kontakt Mariehuse via e-mail

Introduktion

Lejer sørger i boperioden for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejeren afholder alle udgifter i forbindelse med denne vedligeholdelse.
Lejer er forpligtet til at renholde og vedligeholde så ofte, at boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.

Lejer har også ansvaret for at vedligeholde boligens inventar - herunder køkkenelementer, skabe, døre osv., og for at sikre et godt indeklima er det meget vigtigt, at lejer og dennes husstand sørger for en god udluftning af boligen.

Hvis ikke lejer sørger for at vedligeholde boligen korrekt, vil dette blive vurderet som misligholdelse.

Ved fraflytning gennemfører udlejeren en normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring. Normalistandsættelse kan udelades for bygningsoverflader, som ved fraflytningssynet fremtræder rene og håndværksmæssigt nyistandsat (herunder fx nymalet). Lejer afholder alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
Vedligeholdelsesreglementet er udarbejdet i henhold til den nye lejelov (juli 2015) og følger stort set Standardved­ligeholdelses­reglementet.

1. Generelt

1.1 Lejeaftale

Vedligeholdelsesreglementet er ligesom lejekontrakt en del af lejeaftalen.

1.2 Reglementets forrang

Vedligeholdelsesreglementet gælder uanset eventuelle modstående kontraktbestemmelser. Det træder i stedet for eller supplerer de bestemmelser om vedligeholdelse og istandsættelse, som står i lejekontrakten. Udgaven på hjemmesiden er den nyeste og gældende uanset tidligere trykte udgaver.

2. Overtagelse af boligen ved indflytning

2.1 Boligens standard

Boligen stilles ved lejemålets begyndelse til rådighed i god og forsvarlig stand. Vægge, lofter og øvrige malede overflader fremtræder nymalet (jf. lejelovens beskrivelser af normalistandsættelse). Øvrige bygningsdele kan ikke påregnes at være nyistandsatte.

2.2 Indflytningssyn

I tilknytning til lejemålets begyndelse foretager udlejeren et indflytningssyn, hvor det konstateres, om boligens vedligeholdelsesstand er i overensstemmelse med den gældende standard.
Lejeren indkaldes til synet inden for to uger efter indflytning eller ved lejemålets ikrafttrædelsesdato.

2.3 Indflytningsrapport

Ved indflytningssynet udarbejder udlejeren en indflytningsrapport, hvor lejeren kan få indføjet eventuelle bemærkninger. Kopi af indflytningsrapporten udleveres til lejeren ved synet (fx i form at fotos af rapport tilsendt på e-mail) og/eller sendes til lejeren senest 14 dage efter.

2.4 Mangelliste

Hvis lejer ved overtagelsen konstaterer fejl, skader og mangler, skal lejeren senest to uger efter lejemålets begyndelse skriftligt påtale disse over for udlejeren.

2.5 Fejl, skader og mangler

Udlejer kan vurdere, at en eller flere af de påtalte fejl, skader og mangler er uvæsentlige og derfor ikke skal udbedres. Lejeren hæfter ikke for sådanne fejl, skader og mangler ved fraflytning.

3. Vedligeholdelse i boperioden

Daglig vedligeholdelse består af renholdelse og udluftning. Ryd op og gør rent.
Sørg for at der er plads og luft omkring møbler og øvrig inventar. Opholdsrum må ikke anvendes til opmagasinering eller lager.
Der udluftes hver eneste dag i 3 gange dagligt med gennemtræk i 10 minutter hver gang.
Sørg for at holde en temperatur i dagtimerne på 19-22 grader i alle rum.
Se også ordensreglementet.

3.1: Anmeldelse af skader

Opstår der skader i eller omkring boligen, skal lejeren straks meddele dette til udlejeren. Undlades sådan meddelelse, hæfter lejeren for de eventuelle merudgifter, som måtte følge af den manglende anmeldelse.
Anmeldelsen skal kvitteres og tilføjes lejemålets indflytningsrapport/journal. Ved mindre skader er gensidig bekræftet e-mail-korrespondance tilstrækkelig.

3.2 Lejers vedligeholdelsespligt (indvendig)

Lejeren sørger for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejeren afholder alle udgifter i forbindelse med denne vedligeholdelse.
Vedligeholdelse skal foretages så ofte, at boligen fremstår i god vedligeholdt stand og ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.

Vægge males i hvid glans 10-15, loft i gang, køkken og vinkelstue hvid glans 5-10, lofter i værelser laserende hvid (transparent), vægge i køkken og væg + loft i bad glans 25, træpaneler, indvendige døre og vinduer hvid glans 40-60. Vinduer i vinkelstue hvid RAL 9011. Se nærmere i skema med malings- og materialetyper.

3.3: Ingen vedligeholdelseskonto

Da lejer står for den indvendige vedligeholdelse, er der i lejeforholdet ikke oprettet en vedligeholdelseskonto. Lejer skal derfor selv administrere opsparing til vedligeholdelsesarbejder.
Hvis der var vedligeholdelseskonto skulle der i 2017 opspares 44 kr. pr. kvadratmeter pr. år. Fx 93 m2 x 44 kr = 4.092 pr. år ifølge ministeriet der administrerer lejeloven. Som lejer kan du derfor forvente i gennemsnit at at skulle bruge op til 3-400 kr. om måneden til vedligeholdelse (i gennemsnit) for ikke at at få en regning ved fraflytning.

3.4 Lejers udvendige vedligeholdelse

Se afsnit 6 om bl.a. have, mure og adgangsveje. Bl.a. skal haven holdes, hække klippe og adgangsveje ryddes for sne.

Udlejer kan indgå individuel skriftlig aftale med lejer om særlig udvendig vedligeholdelse som tilføjes lejemålets indflytningsrapport/journal.

3.4 Udlejers vedligeholdelse

Det påhviler udlejer at holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige. Udlejer vedligeholder og foretager nødvendig udskiftning af ruder, vandhaner, wc-kummer, cisterner, vaskekummer, køleskab, komfur og lignende, der er installeret af udlejer. Bemærk at skår og revner i glas og porcelæn skal erstattes af lejeren.

Udlejer sørger for vedligeholdelse og nødvendig fornyelse af låse og nøgler.

Udlejer kan vælge at iværksætte enhver type vedligeholdelsesarbejder for udlejers regning med varsel som angivet i lejeloven (fx 3 uger for almindelige vedligeholdelsesarbejder).

4. Ændringer

Lejer har lov til at indrette og ændre boligen efter egne behov fx ved at flytte vægge eller døre, opsætte nyt køkken, bad, nye in-stallationer eller lignende.

Husk at undersøge reglerne grundigt inden ændringerne påbegyndes. Ved tvivl om, hvordan sagen gribes an, er det en god ide at kontakte udlejer for at få rådgivning.
Reglerne er beskrevet i lejeloven under begrebet "råderet". Se også vejledning her på hjemmesiden.

5. Fraflytning

5.1 Normalisering ved fraflytning

Ved fraflytning udføres en normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling, tapetsering og rengøring i det omfang overflader ikke fremstår nyistandsatte og rene.
Lejeren afholder udgifterne til normalistandsættelsen.

5.2 Misligholdelse

Er der sket skader på boligen eller inventaret, som skyldes misligholdelse, skal lejer betale alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.

5.2.2: Misligholdelse foreligger, når boligen eller dele heraf er forringet eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand eller andre som lejeren har givet adgang til boligen.

5.2.3: Hvis der er behov for ekstraordinær rengøring af hårde hvidevarer, inventar, sanitetsgenstande m.v., betragtes dette også som misligholdelse.

5.2.4: Hvis skaden nødvendiggør en udskiftning til nyt, fratrækkes den del af udgiften, der kan henføres til almindeligt slid og ælde. Skader, der skyldes decideret uforsvarlig adfærd, vil blive behandlet særskilt.

5.2.5: Normalistandsættelse kan undlades for bygningsoverflader, som ved fraflytningen fremtræder håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsatte og rene.

5.3 Have i opsigelsesperiode

Fra det tidspunkt lejer opsiger lejemålet er det ikke tilladt for lejer at ændre i have (fx fjerne/flytte planter og andre elementer) og øvrige udendørs elementer. Hvis dette sker, betegnes det som misligholdelse, som lejer skal erstatte.

Lejer har stadig vedligeholdelsespligt for have i opsigelsesperioden ifølge §6. Fx skal hække klippes.

5.4 Lejemålets stand ved fraflytning

Det lejede må ikke ved fraflytningen være forringet ud over, hvad der følger af almindeligt slid og ælde.Under hensyntagen hertil skal følgende være opfyldt:

  • Fraflytters inventar og ejendele skal være fjernet. Alle rum inklusiv boligens faste inventar skal afleveres rengjort.
  • Vægge skal fremstå hele og uden huller. Der må ikke efterlades søm, skruer, plugs eller oplimede effekter. Udgipsning af huller skal være helt plan med omgivende tapet/glasvæv og skal være overmalet som øvrig del af væggen.
  • Gardinstænger, gardiner og persienner skal være fjernet.
  • Maling af skabe, radiatorer og radiatorplader skal fremtræde, således at der ikke er sket foringelser som følge af fejlagtig vedligeholdelse og brug.
  • Maling af døre, fodlister, indfatninger, karme og vinduer indvendig skal have samme udtryk som beskrevet ovenfor
  • Der må ikke være sket forringelser af gulve og dørtrin som følge af fejlagtig brug og vedligeholdelse, som vil blive set som misligholdelse.
  • Der må ikke være sket forringelser af køkkenbordsplader som følge af fejlagtig brug og vedligeholdelse, som vil blive set som misligholdelse.
  • Sanitet og tilbehør skal være hele, rene og uden skår og revner.
  • Elinstallationer skal være hele og funktionsdygtige. Kontakter og stik må ikke være overmalede. Overmalede stikkontakter vil blive set som misligholdelse.
  • Hårde hvidevarer - komfur, emhætte, køle-fryseskab skal være rene og hele. Eventuelt tilbehør skal være helt.
  • Komfur og ovn i komfuret inklusiv bageplader og rist skal være renset. Manglende rengøring vil blive set som misligeholdelse.
  • Ruder skal være hele, rene og uden revner.
  • Skabe og inventar skal være hele og intakte. Skal være rene både udvendig og indvendig.
  • Lejligheden skal være rengjort. Manglende rengøring vil blive set som misligholdelse.
  • Eventuelle ektrabehandlinger på loft og vægge og reparationer som følge af misligholdelse eller fejlagtig vedligeholdelse, vil på afregningstidspunktet blive afkrævet fraflytter. Reparationerne vil blive udført på udlejers foranledning.
  • Garage og udendørsarealer skal være ryddelige. Hvis der efterlades effekter uden for aftale betragtes dette som misligholdelse, og bortskaffelse sker for fraflytters regning.
  • Hæk skal være klippet, hækklip skal være fjernet fra hæk og fortov, græsplæner skal være slået og eventuelle efterladenskaber fra hund skal være fjernet. Der må ikke efterlades mere kompost end det kan være i kompostbeholder.
  • Flagstang, flagline og vimpel skal være hele og funktionelle.

5.5 Fraflytningssyn

Udlejer foretager syn af boligen senest to uger efter at være bekendt med at fraflytningen har fundet sted.

5.6 Nøgleaflevering

Alle nøgler til boligen skal afleveres ved fraflytning. Ellers vil der ske omkodning/udskiftning for fraflytters regning.

5.7 Fraflytningsrapport

Ved synet udarbejder udlejeren en fraflytningsrapport, hvor det fremgår, hvilke istandsættelsesarbejder, der skal udføres som normaliseringsistandsættelse, og hvilke der er misligholdelse eller skal betales af udlejer.
Kopi af fraflytningsrapporten udleveres til lejeren hvis denne deltager ved synet (fx i form at fotos af synsrapport tilsendt på e-mail) og/eller sendes til lejeren senest 14 dage efter.

5.8 Endelig opgørelse

Udlejeren sender den endelige opgørelse over istandsættelsesudgifterne til lejeren uden unødig forsinkelse med angivelse af, hvilke istandsættelsesarbejder der er udført, hvad de har kostet, og hvordan lejers andel af udgifterne er beregnet. Istandsættelsesarbejde som følge af misligholdelse specificeres og sammentælles særskilt.
Istandsættelsesarbejdet udføres på udlejeres foranledning.

6: Udvendig vedligeholdelse

6.1 Havens vedligeholdelse

Lejeren skal selv vedligeholde have, hække og beboeropsatte hegn.

Hække kan være op til 180 cm høje og skal klippes efter ydre skel. Bue i hæk over indgang kan være højere.
Lejeren skal holde hække omkring have ren for ukrudt og selvsåede planter - både på indvendig og udvendig side.

Hegn/stakit skal være af trykimprægneret træ, der kun må males med svenskrød, slotsgrå eller ufarvet behandling. Max højde og yderligste placering er som beskrevet ved hæk.

Lejer skal holde have så den fremstår uden væsentlig mængde ukrudt. Græsplæner skal slås jævnligt. Det skal være muligt at fornemme, at haven klart består af forskellige elementer som græsplæner, staudebede, flisearealer, hække m.v.

Lejer kan frit foretage mindre ændringer i have. Større ændringer skal skriftligt aftales med udlejer, fx ændring fra græsplæne til urtehave, fældning af træer eller nedlæggelse af staudebed.

Ethvert offentligt påbud/forbud vedrørende have og grund mv. træder i kraft straks det er påbudt af fx Randers Kommune. Eksempelvis regler omkring bål. Udlejer er ikke forpligtet til at informere lejer herom. Lejer er forpligtet til at søge oplysning herom.

6.2 Udstyr i haven

Lejer står for vedligehold af flagline og vimpel.

Opsætning af legeudstyr fx gyngestativ eller trampolin skal ske på forsvarlig måde, så sikkerhedsforeskrifter overholdes. Trampolin må ikke nedgraves uden aftale med udlejer. Evt. trampolin skal stormsikres.

Ved varsel fra DMI om storm eller orkan skal lejer sørge for at alle løse effekter i haven fx havemøbler flyttes ind under tag eller forsvarligt fastsurres.

6.3 Vedligeholdelse af murværk

Maling af mure sker for lejers egen regning og risiko, da området hører under udvendig vedligeholdelse, som påhviler og udføres af udlejeren. Det kan være forbundet med misligholdelse at anvende en maling, der ikke er korrekt. Se tillæg om anbefalede materialer.

Lejers eventuelle monterede effekter på mure skal fjernes ved fraflytning, og huller i mur skal repareres med cementbaseret spartel til udendørs brug med efterfølgende overmaling i murens farve.

6.4 Snerydning

Lejer står for snerydning og saltning/grusning af fortov. Udlejer stiller snerydningsredskaber og sand/salt til rådighed. Der henvises til kommunens regler for snerydning.
Lejer skal selv rydde sne foran døre og på grundens småstier og parkeringsplads med adgang til affaldsbeholdere.

6.5 Tilstandssyn

Udlejer har ret til løbende at afholde syn af ejendommen til konstatering af bygningernes vedligeholdelsesstand med henblik på planlægning af udlejers kommende forbedrings- og vedligeholdelsesarbejder (lovpligtig vedligeholdelsesplan). Syn for udvendig inspektion varsles med mindst en uges varsel, og lejer inviteres til at deltage i syn.
Syn afholdes typisk en gang årligt, i juni, men kan ske på andre tider og/eller oftere hvis særlige forhold taler for det. Lejer kan indkalde til syn med tre ugers varsel for både ind- og udvendig syn.

Lejer opfordres til at indkalde til tilstandssyn så snart fraflytning planlægges. På den måde kan lejer få et overblik over væsentlige arbejder, der skal udføres inden fraflytning.

7: Tillæg om materialer og metoder

Se særskilt dokument for anbefalede materialer og metoder til rengøring og vedligeholdelse.
I dokumentet er specificeret bl.a. udlejers foretrukne malingstyper, materialer, forhandlere mv.
I dokumentet er også vejledning til rengøringsmetoder og -midler.

Kontakt Mariehuse via e-mail

Pas godt på din bolig

Det er naturligvis ikke særligt behageligt at skulle betale til en bolig, du er ved at flytte fra, og de fleste vil da også meget hellere bruge penge på deres nye bolig.

Men det er vigtigt, at den nye beboer får en bolig, der er sat i rimelig stand ved indflytning. Som fraflytter skal du derfor tænke på, om du selv ville flytte ind i den lejlighed, du afleverer.

Husk at du kan gøre fraflytningsregningen mindre ved at vedligeholde din bolig og passe på inventaret, mens du bor der.